Ezt tanultam a pszichológustól a grounding-technikáról

Ezt tanultam a pszichológustól a grounding-technikáról

Ezt tanultam a pszichológustól a grounding-technikáról

Persze mindenki mondhatja, mekkora 2:1 már ez a jógaoktatás, rögtön a saját gyakorlásom is pipa az óratartással (ja, nem) és hát folyamatosan a stresszoldásról beszélünk (igen), és így biztos mindent IS tudunk róla.

Elméletben persze sokat tud róla az ember lánya, ha már évek óta jógát oktat, de amikor pl. egy relaxációt vezetek, vagy stresszoldó órát tartok, az én stressz-szintem pl. ezzel nem biztos, hogy oldódik. Ilyenkor én másodlagos vagyok, a saját érzeteim helyett igyekszem a gyakorlókra fókuszálni, pontosan instruálni, és a légzést diktálva én nem tudok abban a ritmusban lélegezni – bár tény, hogy nekem is jól esik ilyenkor lelassulni. Nyilván más az élmény, ha engem instruálnak, vezetnek. Nekem is szükségem van néha arra, hogy nekem diktáljanak vagy engem relaxáltassanak, muszáj töltődni.

Akik segítő szakmában dolgoznak – és én magam a jógaoktatásra is így gondolok – nekünk mindenképp fontos időnként saját magunkat is “töltőre tenni”, hitelesen úgy vagyunk képesek oktatni, úgy tudunk mások hasznára lenni, ha mi magunk is kiegyensúlyozattak vagyunk.

Szeretek új módszereket megismerni, így amikor egy facebook-csoportban szembe jött Judit felajánlása, hogy pszichológusként egy órás konzultáció keretében megtanít egy grounding technikát, rögtön lecsaptam rá. Online mindent leegyeztettünk, és egy zoom-meeting keretében sort kerítettünk a beszélgetésre.

A kis ismerkedős kör után beszélgettünk mindfulness technikákról, azokról, amiket én is igyekszem használni, jelen állapotomról, nehézségekről. Juditnak már a hangja is olyan megnyugtató volt, a nyitottsága, a felém irányuló figyelme pedig oldottá tette a beszélgetést, nem volt nehéz rá figyelnem és az instrukcióit követnem, amikor ki is próbáltuk a szóban forgó módszert.

A grounding technika igazából “földelést” jelent, gyakorlásával megtanulunk újra kapcsolódni, figyelmünket az adott érzetre, helyzetre fordítva, a testet tudatosítva kapcsolódunk a talajhoz. A belső stabilitás érzését erősíti azáltal, ahogy érezzük, hogy megtart minket, horgonyoz. (“Földelődünk”, kapcsolódunk ellentétben azzal, mint ha gyökértelenül lebegnénk)


A légzésnek itt is, ahogy a jógában kiemelt szerepe van, tudatosan lelassítva azt, az idegrendszer is pihenő módba tud kapcsolni.

A más modalitásokra való figyeléssel is gyakorolhatjuk a mindfulnesst (hangok, illatok, valami olyasmi, ami jó érzeteket kelt, amiben jól érezzük magunkat), a jelenre fordított tudatos, ítélkezésmentes figyelem szintén ki tud kapcsolni, pihentetőleg hat ránk.

Hálás vagyok ezért az élményért, hogy stílszerű legyek, ezért a “kapcsolatért” Juditnak! És nagyon egyet tudok érteni a honlapján olvasottakkal:

A mentális jóllét egy elérhető állapot. Jogod van a boldogsághoz és ahhoz, hogy jól érezd magad a bőrödben.

Ha tetszett a poszt, kövess a facebookon isahol akár naponta találkozhatunk, olvasni-, nézni-nézegetni-, hallgatnivalót gyűjtök össze nemcsak jógáról, hanem mozgásról, egészségről, külső-belső szépségről – csak természetesen!

www.facebook.com/yogapopblog

Iratkozz fel a hírlevelemre, hogy garantáltan ne maradj le a jógás újdonságokról, kedvezményekről

KATTINTS IDE A FELIRATKOZÁSHOZ

Vagy csatlakozz a zárt jógás facebook csoportomhoz itt, hogy elsőként értesülhess jógás eseményekről: 

csajos jóga-jógás csajok

Facebook Comments Box