Így használd a gyertya lángját meditációhoz, avagy éljen a Trataka sadhana!

Így használd a gyertya lángját meditációhoz, avagy éljen a Trataka sadhana!

Így használd a gyertya lángját meditációhoz, avagy éljen a Trataka sadhana!

Sokak számára nem egyszerű elkezdeni a meditáció gyakorlását, elengedni a csapongó gondolatokat. Tekintetünket egy gyertyára szegezve, a láng nézése vagyis a trataka sadhana egyik lehetséges módja annak, hogy a szemünkkel összpontosítsunk, többet kihozva így a meditációs gyakorlatból. Mutatom, miről is van szó, és hogyan tudjuk gyakorolni!

De mi is pontosan a Trataka Sadhana?

A Trataka sadhana, pongyolán fordítva “vizuális rituálé”, a hatha jógán belül egy olyan gyakorlat, amelyben egyetlen pontra – gyakran lángra – szegezzük a tekintetünket. Indiából származik, és úgy vélték, erősíti a harmadik szem csakráját, valamint elmélyíti a meditációs gyakorlatokat általában.

Ennek a gyakorlatnak a célja a koncentráció és az éberség javítása, a trataka sadhana pedig fontos eszköz a jógahagyományokban. Úgy tartják, hogy amikor a gyakorló már képes egy bizonyos ponton rögzíteni a koncentrációját, életének minden területén javulást fog tapasztalni, letisztult jövőképpel és nagyobb tudatossággal.

Hogyan segíthetnek a gyertyák elmélyülni a meditációban?
“Számos oka van annak, hogy a gyertyák ennyire hasznosak a meditációs gyakorlatokban” – magyarázza a reiki mester, Serena Poon, az egyik pl. az, hogy fókuszpontot nyujtson: “A meditációs gyertyád lángja segít, hogy koncentrálni tudj. Ha van fókuszpont, az felszabadíthatja az elmét a zavaró gondolatok energiájától “– teszi hozzá.

Különösen a tűz elemhez való csatlakozás az, ami támogathat meditáció közben is. “A tűz eleme az átalakulás hatékony eszköze” – véli Poon. “A meditációs gyertyád segíthet kiaknázni ezt az energiát a személyes fejlődésed ösztönzésére.” És valóban, s gyertyák pihentető és nyugtató asztmoférát teremtenek.

(Egy tanulmány egyébként alátámasztotta, hogy azoknál az idős résztvevőknél, akik egy hónapig gyakorolták a trataka sadhanát, jelentősen javult a kognitív funkció a kontrollcsoporthoz képest.)

kép: Photo by Shashi ChUnsplash

Erre lesz szükséged a gyertyás meditációhoz:

Az egyik legklasszabb dolog a gyertyameditációban az, hogy nem kell hozzá semmi, csupán egy gyertya (és persze bármi más, amit szeretnél használni meditációid elmélyítéséhez). Poon azt javasolja, hogy olyan gyertyát válassz, amelyet “tudatosan alkottak meg természetes összetevőkből és aromákból, így emelve a meditációs környezetet”. Célszerű olyan gyertyákat vásárolni, amelyek lassan égnek.

Rövid és egyszerű gyertya meditációs gyakorlat:
Poon ezen meditációja összekapcsolja a tűz erejét a telihold erejével, hogy felszabadítsa a régi energiát és behívja az újat, ami jelentős változásokat eredményez. Bár a teliholdhoz kapcsolódik, igazából bármikor végezhető:

  • A következő telihold napján vesd papírra mindazt, amit szívesen magad mögött hagynál: érzelmektől kezdve, szokásokon át a mérgező kapcsolatokig stb., amelyek nem szolgálnak már

  • Rendezd be meditációs teredet bármelyik kedvenc spirituális tárgyaddal, ha lehet, tompítsd le a fényeket. Próbálj valahol csendben lenni, ahol nem zavar meg senki.

  • Gyújtsd meg a gyertyádat. Kristályokkal és más tárgyakkal is körülveheted magad.

  • Csendesedj el ülésben a meditációs térben, és lélegezz néhány percig nyugodtan. Akár elmélkedhetsz a leírtakon.

  • Ha készen állsz, mondd ki hangosan: “Ezzel a teliholddal (vagy” ezen a napon “, ha épp nincs itt a telihold ideje), elengedek mindent, ami nincs összhangban a legnagyobb és legmagasabb jóval

  • Nézz a gyertyalángba, és képzeld el, hogy azok a dolgok, amelyek nem szolgálnak, elégnek a lángok között

  • Helyette képzeld el azt az új energiát, amelyet szívesen meghívnál az életedbe

  • Ezután elmondhatod (hangosan vagy fejben): “Üdvözlöm az új utat, az új energiát, új kapcsolatokat, új tapasztalatokat, megújult egészséget, új gondolatokat és új kezdeteket.

  • Fújd el a gyertyát, és adj hálát a tűz energiájának és önmagadnak, hogy lezárd a meditációt.

Nagyon sokféle meditációs technika, gyakorlat létezik, a vipassanától a TCM-ig. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: nem mindegyik meditáció felel meg mindenki számára. Az “igazi” megkeresése segít elmélyülni a gyakorlatban, és ha a lángba bámulást könnyűnek érzed, akkor ez tényleg neked való lesz!

kiemelt kép: Rebecca Peterson-Hall Unsplash

a cikket a mindbodygreen-ről fordítottam

Olvasnál még? 

Ha tetszett a poszt, kövess a facebookon isahol akár naponta találkozhatunk, olvasni-, nézni-nézegetni-, hallgatnivalót gyűjtök össze nemcsak jógáról, hanem mozgásról, egészségről, külső-belső szépségről – csak természetesen!

www.facebook.com/yogapopblog

Vagy csatlakozz a zárt jógás facebook csoportomhoz itt, hogy elsőként értesülhess jógás eseményekről: 

csajos jóga-jógás csajok

Facebook Comments