Arcbőrt feszesít, lelket kisimít, mi az?

Arcbőrt feszesít, lelket kisimít, mi az?

Arcbőrt feszesít, lelket kisimít, mi az?

 

Hát persze, hogy az arcjóga!

“Málnaszem az ajkak között, málnaszem az ajkak között…” – ezt mantráztam pár hete hazafelé, miután meghallgattam Koós Viki előadását az arcjógáról a Cosmo Bloger Days egyik kiscsoportos workshopján. Többek között mesélt arról is, hogy miért is fontos az állkapcsunk lazán tartása és az arc izmainak “edzése” a bőrünk fiatalon tartásában, és ezzel a nagyon szemléletes kis gyakorlattal illusztrálta. Viki olyan lelkesedéssel beszélt az arcjógáról, hogy nem lehetett nem odafigyelni, és az általa vezetett közös arcjóga gyakorlás után elkezdett jobban érdekelni a módszer, így meghívtam egy kis online beszélgetésre. Olvassátok, inspirálódjatok!

 

Csak arcjóga, vagy a jóga hagyományosabb módja is jelen van az életedben?
Igyekszem a testmozgást is beleépíteni a hétköznapokba, leginkább a gerinctorna, gerincjóga formájában. Kombinálom a kardiogyakorlatokkal, (kocogás vagy ellipszistréner) és néha bizony már be kell iktatni 1-1 kézisúlyzós alkalmat is. 
Ez nagyon szépen hangzik, és tudom, hogy az optimális az lenne, hogy rendszeresen, azonos időben tornázzak, de meglehetősen nehéz kivitelezni, és folyamatosan balanszírozok a munka-család-énidő között.

Mi indított el az arcjóga irányába, hogyan találtál rá erre a módszerre?
Az eredeti szakmám kozmetikus, 1994-ben végeztem a már klasszikusnak számító 2 éves kozmetikus képzésen. Ez egy örök szerelem, mindig vonzott a szépség, a fiatalítás, hogyan tudjuk megőrizni a kisugárzásunkat, az arc fittségét érett korban is. Aztán elsodort az élet a multik világába, közben felnőttképzés szakon végeztem a főiskolán.
Aztán 2007-ben megszületett a kisfiam és az életem 180 fokos fordulatot vett. Tudtam, hogy a multihoz már biztosan nem megyek vissza, napi másfél óra utazgatás a reggeli és esti dugóban, 12-14 órás munka sokszor hétvégén is, nem családbarát munkahely…
Abban biztos voltam, hogy a szépséggel, kozmetikával kapcsolatos területen szeretnék dolgozni a továbbiakban. Férjem édesanyjánál találtam egy 1954-es kiadású könyvet, Szépségápolás címmel, melyben az arcgimnasztika pozitív hatásait ecsetelték.
Elkezdtem kutakodni, de sajnos nem találtam anyagot, 2007-et írtunk ekkor. A multicéges francia kapcsolataim segítségével megismerkedtem egy módszertannal, ami az alapot adta. Ebből fejlődött ki az Arcjóga arctorna method és fejlődik folyamatosan mind a mai napig.

Szerinted mennyire tudatosak manapság a nők, ha arcápolásról van szó? 
Az a tapasztalatom, hogy egyre tudatosabbak, ez az arcjóga tréningeken feltett kérdésekből is látszik. Ma már, mielőtt megvásárolnak egy szolgáltatást vagy terméket, tájékozódnak az interneten. Ez jó dolog. A hátránya az, hogy a világhálón olyan információdömpinget találnak, aminek egy része jó esetben nem árt, de nem is használ, rosszabb esetben ártalmas akár a bőrnek, az arcnak. Egy laikus nehezen találja meg a számára jó megoldást, hiszen az egyik portál egy terméket, módszert, eszközt az egekig magasztal, míg a másik éppen az ellenkezőjét állítja.

Úgy gondolom, hogy óriási a felelősségünk ezen e téren, hogy a legjobb tudásunk szerint segítsük a hozzánk fordulókat. Nagyon fontosnak tartom, hogy hiteles szakember legyek, mindmáig részt veszek a szakmai továbbképzéseken, konzultációkon.

Lehet ezt a tudatosságot fokozni? 
Igen, és szükséges is. Tudnunk kell, hogy mi a jó nekünk, és itt nem csak az arcra, bőrre gondolok, hanem a színekre, öltözködésre, étkezésre is. Lehet, hogy egy ruhafazon, egy szín, módszer, krém, étel a barátnőnknek áldás, de nekünk nem jó. Mert puffaszt, kiütéseket okoz, sápaszt stb. Nagyon jó női workhsopok, előadások, tréningek vannak, érdemes kipróbálni őket. Ezáltal nem csak rengeteg új és hasznos információval gazdagodunk, hanem feltöltődünk, jól érezzük magunkat.

Az arcjóga szerinted lehet stresszoldó tevékenység, tehát kikapcsolódás is?
Az arcjóga arctorna „énidő”. Akár a workshopon való részvétel, akár az otthoni gyakorlás. Rengeteg teher van rajtunk nőkön, a munka, a család, a gyerekek. Nagyon fontos, hogy feltöltődjünk mert különben ugyanúgy, mint pl. az autóknál, lemerül az akkumulátor, kimerülünk. 

 

fotó: Koós Viki / arcjoga.hu

 

Hogyan működik az arcjóga arcfeszesítés?
A működési elve egyszerű: az arc a lélek tükre, amit sokszor megvisel a stressz, az állandó rohanás, a feszült mindennapok. Mindezek megakadályozzák, hogy kiegyensúlyozottak legyünk és az arckifejezésünk is ezt tükrözze. Amikor gyerekkorunkban azt mondták, hogy „ne grimaszolj, mert úgy maradsz” – egy nagy igazságot is megosztottak velünk az ijesztgetésen kívül. Az arcunkon megjelenő kifejezések, a haragra, aggodalomra, boldogságra adott reakcióink  állandósulhatnak. A jó hír az, ha nem tetszik, amit a tükörben látunk, akkor változtathatunk rajta.

Testi megközelítés:
Számtalan módja van annak, hogy elérjük a változást. Mindenekelőtt a fizikai gyakorlatok rendszeres elvégzésével ellen tudunk állni a gravitációnak és az idő múlásának. Az idő múlásával az izmok ugyanis megnyúlnak, a bőr megráncosodik, lóg, megereszkedik és ez egyre szembetűnőbbé válik. Szemünk megereszkedik, a homlok és az orca barázdásodik, az áll meg úgy kezd szétfolyni, hogy lassan kezdünk egy olvadó hóemberre hasonlítani.
Az izmok edzésével a már tónustalan bőr is feszesedni kezd, ahogy az izomzat is tónusosabb, nagyobb, szövetté alakul alatta. Ez a módszer messze meghaladja a plasztikai beavatkozások hatékonyságát. A plasztikai műtéttel csak remélni lehet, hogy a fixált arc úgy fog kinézni, ahogy szeretnénk. Egy hagyományos ráncfelvarrás csak a bőrt feszíti meg a meglévő satnya izmokon, és a gravitáció ugyanúgy fog hatni rá a műtét után.

A lelki megközelítés:
Az arcjóga legalább annyira jó hatással van a lélekre, mint a testre. Egy sebészeti eljárással szemben, az arcjógával a belső harmóniát is elérhetjük, mely ragyogással tölti fel arcot. Az arcunk egyfajta adapter a világra, amivel rengeteg információt felveszünk és közvetítünk a környezetünk felé. Ezért hát nem meglepő, hogy az arcunk árulkodik a rejtett érzelmeinkről is, a belső diszharmóniánkat is közvetíti: üzeneteket adunk a külvilágnak olyan érzelmekről és gondolatokról, amiknek nem is vagyunk a tudatában. Ez azért van, mert sokszor már észre sem vesszük, hogy egy érzelem a szokásunkká vált, hogy általában az uralja testünket és arcunkat. A fejlődés első lépéseként fel kell ismernünk ezt a negatív érzelmünket és változtatnunk is kell rajta.

A program gyakorlása során arra is ráébredünk, mit tehetünk a testünkkel, megtapasztaljuk, hogy szorgalommal és kitartással milyen hatékonyan változtathatunk rajta. A változás elsősorban kifelé kezdődik, de szinte elképesztő, hogy milyen hatalmas belső változásra leszünk képesek, a külső változások meglépésével.

Meg szoktam kérdezni a tréningen résztvevőktől, hogy mit szeretnének elérni, miért jöttek? Legtöbben feszesebb arcot szeretnének, de van aki azt írja, hogy csak jól szeretné érezni magát – és ez is teljesen rendben van. 

Kiknek ajánlod elsősorban?
Mindenkinek. Nőknek, férfiaknak, fiataloknak és idősebbeknek, korhatár nélkül. Az arcjóga egy eszköz, ami segít felvenni a harcot az öregedés ellen. Minél korábban elkezdjük a programot, annál kisebb a valószínűsége, hogy az öregedés mély nyomokat hagy az arcon és az áhított célt is gyorsabban elérjük.

Legtöbben az arcfiatalítás miatt jönnek, de nem szabad figyelmen kívül hagyni a módszer egészségre gyakorolt hatását sem. A légzéstechnika tisztítja a tüdőt, oxigénnel tölti fel a sejteket, a rágóizom lazító és állkapocsra ható gyakorlatok az arc feszültségét oldják, ezáltal a fejfájás, állkapocskattogás, ismeretlen eredetű fogsorfájdalom, (amivel a fogorvos sem tud mit kezdeni) fülzúgás,fogcsikorgatás és az arc asszimmetriája csökkenthető.

A cél az, hogy megtanuljuk TUDATOSAN használni az arcizmokat. Ami feszes, azt lazítani kell, ami petyhüdt, erősíteni. A tudatos arcizom használat nagyon nehéz, felül kell írni a berögzült rossz szokásokat, (pl: szemöldökráncolás), figyelni a mimikára. Aki komolyan elkezdi az arcépítést, kritikusabb lesz magával és másokkal szemben is, jobban oda tud figyelni az arc mozgására, rezdüléseire.

Fotó: Koós Viki /arcjoga.hu

Te magad mennyit gyakorolsz?
A szinten tartás végett heti 1 alkalommal a teljes arcot megmozgatom (ez alkalmanként 20-30 perc), a problémás részekre rágyúrok többször, ez utóbbi már valóban csak 4-5 perc.

Melyik a kedvenc gyakorlatod?
A Hattyúnyak-gésadekoltázs és a Feszítsd a bajuszt! Két nagyon hatásos és erős gyakorlat, A hattyúnyak –és gésadekoltázs gyakorlatnál szinte érezni, ahogy emelkedik az arc alsó része és a keblek is feljebb kerülnek. A Feszítsd a bajuszt gyakorlatnál pedig egy stratégiailag fontos izmot, a száj körkörös izmát dolgoztatjuk meg. Ez utóbbi gyakorlat az ajkak feletti és a bajuszkaráncok ellen nyújt védelmet, illetve feltölti a barázdákat. Dúsabbá varázsolja az ajkakat. Meglehetősen gyorsan, 2 hét alatt nagyon szép eredményt érhetünk el.

És szerinted melyik az a gyakorlat, amit minden nőnek ismernie kellene?
Rágóizom lazítás, állkapocslazítás,
ez mindennek az alapja. Sokan nem tudják, de a rágóizmok ugyanúgy befeszülhetnek, szinte begörcsölnek, mint a váll-hát területe. Kis „stresszmorzsák” alakulhatnak ki a rágóizomban is, ami fájdalomérzettel jár , esetleg nem tudjuk kinyitni a szánkat, nem tudunk egy almába beleharapni, fáj az állkapocs, kattog, és nem tudjuk szimmetrikusan nyitni a szánkat.

Milyen terveid vannak még az általad kidolgozott módszerrel?
Jelenleg workshopokat tartok, egyéni órákat, ezen kívül magyar és nemzetközi trénerképzést vezetek.
2 arcfiatalító könyvet írtam, oktató hanganyagok segítik az otthoni arcfiatalítást.
Egyre többet foglalkozom a gyakorlatok egészségre gyakorolt hatásával, a gerinc az arc, és az állkapocs egymásra ható működésével.
3 éve dédelgetem a Kebelle-melltorna programot, amit most ősszel kezdtem el workshop formájában oktatni: a  keblek mérete, tónusa, alakja a különböző életszakaszokban változik, ekkor a keblek ápolása kiemelt figyelmet igényel. Az évek során, mellünk változásokon esik át, melyek nem múlnak el nyomtalanul. Ilyen a serdülőkor, a terhesség-szoltatás és a változókor.

Jelenleg 8 féle Kebelle torna edzésprogramunk van, a hormonális egyensúlyt célzótól kezdve a szülési utáni programon át a libidó növelésig különféle programokból választhatnak a szépülni vágyók.

 

Téged is érdekel bővebben az arcjóga? 

Viki weboldalát IDE KATTINTVA éred el.

 

 

kiemelt kép: Yoann Boyer – Unsplash

 

 

Olvasnál még? 

Ha tetszett a poszt, kövess a facebookon isahol akár naponta találkozhatunk, olvasni-, nézni-nézegetni-, hallgatnivalót gyűjtök össze nemcsak jógáról, hanem mozgásról, egészségről, külső-belső szépségről – csak természetesen!

www.facebook.com/yogapopblog

Vagy csatlakozz a zárt jógás facebook csoportomhoz itt, hogy elsőként értesülhess jógás eseményekről: 

csajos jóga-jógás csajok

Facebook Comments Box