Milyen zenére jógázzunk?

Milyen zenére jógázzunk?

Milyen zenére jógázzunk?

Ha egyáltalán zenére jógázunk? Ahány oktatóval, irányzattal találkoztam már, annyiféle a hozzáállás a zenéhez is: sokan úgy gondolják, a zene csak eltereli a figyelmet, nehezíti a befelé figyelést,  főleg kezdőknél, ezért inkább csendben gyakorolnak-oktatnak.

Mások csak tradicionális zenében gondolkodnak, ahol például én kezdtem jógázni, ott is csak egy mantra végtelenített változata szólt a 90 perces óra alatt (illetve a relaxáció alatt már csak a saját légzésünk hangját hallottuk, ezzel viszont maximálisan egyet is értek, bármennyire zene-párti is vagyok). Főleg a dinamikus órákon azonban szerintem a zene visz, segít, támogat, olyan kényelmesen rá lehet “feküdni”, hogy sokszor szinte maguktól jönnek a mozdulatok, de pl. egy 60 perces óra zenei anyagának összeállításával gyakran megküzdöttem.
Melyek azok a szempontok, amikre ilyenkor figyelni kell?

 

kép: yoganonymous.com
kép: yoganonymous.com

 

Dimanika

Ahogy az óra ritmusa diktálja, a bemelegítéses, ráhangolódásos szakaszra lassabb, lágyabb dallamokat választok. A napüdvözlet részt már lehet kicsit pörgetni, ide jöhetnek már kicsit gyorsabb zenék, amelyek kitartanak a további dinamikus sorozatok alatt is, aztán a levezetésre, nyújtásra, nem árt ismét lelassítani. 

Kedvencek  

Ha csak otthon, saját kedvedre jógázol, akkor könnyű helyzetben vagy, össze tudod válogatni a kedvenceidet, nem kell más ízléséhez alkalmazkodni, nyomhatod a gengszer a rap-et, ha épp olyanod van.

Szöveg

Ha már a rap-ről esett szó, azért megjegyezném, hogy a szövegek is befolyásolhatják a gyakorlás minőségét szerintem, na jó, nemcsak negatív irányba, nekem pl. ez a szám például a kedvencem, ha a légzés tudatosításáról van szó.  Van, akiket viszont kifejezetten zavar az énekhang ilyenkor, szerencsére nincs hiány instrumentális számokból sem.

Hangerő

Ha oktatsz, akkor tartsd fejben, hogy nem mindenki bírja ugyanazt a stílust, igyekezz olyan listát összeállítani, ami nem túl szélsőséges (persze ha állandó a csoport, és nyitottak, lehet kísérletezni azért). Érdemes figyelni a hangerőre is, ha végig instruálod az órát, akkor ne nyomja el a te hangodat a zene, a hátsó sorokban is jól hallható legyen, amit mondasz, és neked is könnyebb, ha nem kell felemelni a hangod. 

Változatosság

Én úgy csinálom, hogy mindig van 5-6 féle, előre összeállított lista a telefonomon, így mindig akad  a hangulatomhoz illő, dinamikusabb, lassabb vagy éppen merészebb, tradicionálisnak egyáltalán nem mondható összeállítás. Ha épp új listát csinálnék, és nem jut semmi eszembe, vagy innen, vagy innen merítek ihletet.
Hamarosan pedig jövök a kedvenc playlistemmel (nem tudok erre jobb szót!), addig is írjátok meg nekem kommentben, hogy Ti milyen zenére jógáztok szívesen? 

 

kép: yoganonymous.com
kép: yoganonymous.com
 
kiemelt kép: mindbodygreen

 

om-symbol

 

Ha tetszett a cikk, kövess a facebookon is, ahol akár naponta találkozhatunk, olvasni-, nézni-nézegetni-, hallgatnivalót gyűjtök össze nemcsak jógáról, hanem mozgásról, egészségről, külső-belső szépségről – csak természetesen!

https://www.facebook.com/yogapopblog

 

 

Facebook Comments Box