Heti ászana: háromszögtartás

Heti ászana: háromszögtartás

Heti ászana: háromszögtartás

Amikor elkezdtem jógát oktatni, egyszer azt olvastam valahol, hogy ha valaki még egy trikónászanát sem tud rendesen megtartani, az ne nagyon tartson órákat másoknak. Ez annyira megmaradt valamiért a fejemben, hogy azóta is szorgalmasan gyakorolom, noha nem gondolom, hogy ez lenne a kulcs a sikeres oktatói tevékenységhez, bár mindenképp jelez egy szintet, az tény. Az én háromszögem persze sosem lesz tökéletesen szép, a könyököm miatt kicsit görbe a karom, és bár a kivitelezés már oké, az esztétikai élmény azért nem teljes 🙂

 

A minap pedig szintén szembejött egy érdekesség, miszerint ahány irányzat, annyiféle helyesnek tartott kivitelezése létezik ennek az ászanának: egyik stílusban ujjheggyel meg kell érinteni a talajt, a másikban téglán támaszkodjunk, a harmadikban a lábszáron és így tovább. Egyetértettem a cikk szerzőjével, aki azt írta, hogy igazából mindegy: meg kell találni azt a verziót, ami nekünk a legtökéletesebb, és úgy gyakorolni. Annyit azért hozzátennék, hogy ezt az ászanát inkább oktató segítségével, órán ajánlanám elsajátítani, és utána beépíteni esetleg az otthoni gyakorlásba. Azért leírom az ászanát a megszokottak szerint, hátha ezzel is segítek, ha valaki épp bizonytalan például a kivitelezésében.

 

 

trikon6Előnyei:

  • nagyon szépen átnyújtja a törzs oldalán levő izmokat,
  • és a gerincet is nyújtja oldalirányban,
  • sőt, a térdszalagokat és a combközelítő izmokat is nyújtja,
  • a hátfájást is enyhíti,
  • a bokát erősíti,
  • oldja a csípőben levő merevséget,
  • az  “úszógumi” ellen is felveszi a harcot, így a strandszezon előtt bátran ajánlom 🙂  
  • a hasi szerveket, mirigyeket, és az idegrendszert aktiválja, az emésztést javítja, valamint javulás állhat be a hasnyálmirigy működésében, ha  cukorbetegséged, vagy inzulinrezisztanciád van.  

 

Kivitelezés:

Tádászanából indítsd, és onnan  lépj ki széles terpeszállásba (kb 90-100 cm a két talp között). A bal lábfejed fordítsd ki teljesen balra, a jobb lábfejet pedig csak annyira balra, hogy a sarkad hátrébb legyen, mint a kislábujjad. Emeld fel a két karod oldalt vállmagasságba úgy, hogy a tenyerek lefelé nézzenek. A karokkal nyújtózz oldalirányba a talajjal párhuzamosan. A medencét tartsd középen, és a bal kezeddel nyújtózz oldalra úgy, hogy mellkas helyzetén nem változtatsz. Kilégzésre kezdd el végig nyújtózva balra leengedni a felsőtested, figyelj a csípődre, ne dőljön ki,ne fordulj rá a lábadra, mintha két üveglap között végeznéd a gyakorlatot. A bal kéz ujjaival támaszkodj meg a talajon (vagy a jógatéglán, vagy a kezeddel a lábadon a bal lábon, ahogy a medencéd engedi). A hasad tartsd aktívan , a mellkast nyitva, emeld a szegycsontot. A karokkal nyújtózz, legyenek egymás meghosszabbításai, a fenn levő, jobb tenyér előre néz. Maradj benne fél-egy percig, közben egyenletesen, mélyen lélegezz. Nézz felfelé, a tekinteted tartsd a jobb tenyereden.

Kijövetelnél belégzésre a jobb karral nyújtózva egyenesedj fel, a karok újra oldalsó középtartásban, a lábfejeket fordítsd vissza előre, és pihenj meg tádászanában. Ismételd meg a másik oldalra is!

 

trikon5

 

Tipp: kezdők gyakorolhatják falnál is, így könnyebb megtartani a póz “hosszúságát”, és a fal segít, megérezni, hogyan tartsuk középen a medencét. Kismamák is gyakorolhatják, különösen 2. trimeszterben segít a hátfájdalmak enyhítésében. 

 

A futóversenyek szezonjára való tekintettel készülök egy bejegyzéssel futóknak, ott is találkozunk majd ezzel a gyakorlattal.

Addig is jó gyakorlást kívánok!

 

További ászanák hasonlóképpen lebontva az ászana sorozatomban, ha szétnéznél köztük, kattints ide. 

 

Amennyiben gerinces jellegű betegséged, panaszaid vannak, mielőtt bármilyen új mozgásforma gyakorlásába kezdesz, feltétlenül konzultálj a kezelőorvosoddal!

 

Képek innen 

 

Olvasnál még? 

Ha tetszett a cikk, kövess a facebookon is, ahol akár naponta találkozhatunk, olvasni-, nézni-nézegetni-, hallgatnivalót gyűjtök össze nemcsak jógáról, hanem mozgásról, egészségről, külső-belső szépségről – csak természetesen!

https://www.facebook.com/yogapopblog

 

 

 

 

 

 

Facebook Comments Box