Jógaeszközök mindenkinek

Jógaeszközök mindenkinek

Jógaeszközök mindenkinek

A segédeszköz szó általában mindig valamilyen negatív érzelmet vált ki, ezért a kis jógás “barátaimat” jobban szeretem simán csak eszközöknek hívni. Tapasztalatom szerint ha valaki meghallja, hogy segédeszközt kellene használnia ebben vagy abban az ászanában, mindig kevésbé ügyesnek, képzetlenebbnek, kevesebbnek érzi magát a többieknél, pedig gyakran nem erről van szó, egyszerűen csak nem rendelkezünk ugyanazokkal az anatómiai adottságokkal.

 

Ne féljünk-szégyenlősködjünk használni mindezeket, senki nem tökéletes, elsőre meg főleg nem megy minden flottul, ezek az eszközök segítenek abban, hogy a jógázás teljes élmény legyen, és nem utolsósorban használatukkal sérülések is elkerülhetőek. Nem kell feltétlenül drága holmikra gondolni, látni fogjuk, hogy egy-egy eszköz kiváltható sima hétköznapi, otthoni tárgyakkal is. 

 

BeFunky Collage_props
nekem már szinte nélkülözhetetlenek

 

Bár számtalan különböző jógás eszköz létezik már, és irányzatoktól is függ, ki milyet-mennyit használ az órákon, én azokat mutatom, amik nálam előfordulnak, vagy amiket otthon használok: 

 

Jógamatrac

Jó, értem, aki jógázik, annak majdnem mindenkinek van, ez már szinte alap. Ha épp most szereznél be egyet, kattints ide, itt leírtam, milyen szempontokat érdemes figyelembe venni matrac vásárlásakor. Ha pedig mindig tisztának, takarosnak akarod látni, akkor itt megnézheted, hogyan tartom én higiénikusan. 

 

mat2

 

Jógatégla (vagy jógablokk)

Megfelelő alátámasztást biztosítanak bizonyos ászanákban, segítenek a súlyod megtartásában vagy kiegészítik a kar hosszúságát 🙂 olyan gyakorlatokban, amikor meg kell érinteni a talajt, pl. előrehajlásban (uttanászana) vagy a háromszög tartásban (trikónászana). Ezt lehetne kislabdával is csinálni, de a jógatégla stabilabb, és könnyebb így megtartani az egyensúlyt. De használható passzív, pihenő pózokban is, ahol a test különböző pontjainak megemelésében segít (pl. jógahídnál). Sztenderd méretben kapható, 22 cm x 11 cm x 8 cm körül vannak,  és többféle anyagból készült létezik: habszivacs, fa, parafa stb., mindenki választhat ízlésének-környezettudatosságának megfelelően. Amikor én jógázni kezdtem, jó vastag könyveket- szótárakat használtam jógablokkok helyett, aztán az egyik kék áruházlánc kínálatában találtam jó áron habszivacs téglákat, azóta boldogan és elégedetten használom őket. Érdemes az Aldi-Lidl kínálatát figyelni, a sportcuccaik között időnként feltűnnek  jógaeszközök is, ezek talán olcsóbbak, mint a jógás webáruházak által kínáltak, tény, hogy náluk viszont profibbakat-márkásabbakat kapni. 

 

block2
félholdpóz, a kar meghosszabbítását segíti itt a tégla

 

Heveder

A téglához hasonlóan gyakran szintén a kar-láb hosszának megtoldására használjuk a jógahevedert is. Nyújtásokban, vagy hajlékonyságot igénylő ászanákban lehet pl. lábra akasztva elősegíteni az intenzívebb nyújtást, vagy ha a kar nem ér a lábhoz, a heveder segítségével elérni azt. Vagy szoktuk rögzítésre is használni, hogy a lábak ne csússzanak szét pl. a falhoz támasztott lábas félgyertyánál, vagy fejenállásban, ahol a tartó könyökök kicsúszhatnak.  Jógás webáruházakban ez is beszerezhető. Ha nem szeretnénk erre költeni, gyakran egy sál vagy régi öv is megteszi, bár a heveder egyszerűen kezelhető csatja jól jön a rögzítésnél. 

 

strap5
combhajlító nyújtása hanyattfekvésben, hevederrel

 

Hengerpárna

Pár éve vásároltam, és azóta is tart a szerelem, szuper egészséges tönkölyhéjjal van töltve. Ezt használom meditációs párna helyett is, de leggyakrabban hanyatt fekvő pillangóban pihenek rajta. A párnák (nemcsak a henger) a passzív regeneráló pózokon kívül jól jöhetnek még olyan helyzetekben, amikor valakinek sérülése vagy krónikus fájdalma van, kipárnázni-megtámasztani itt-ott (hanyattfekvő pózoknál pl fej-térd stb. alá), ezekről az ászanasorozatomban mindig írok, hogy mikor-hol támasszunk-párnázzunk! 

 

bolster1
hanyattfekvő pillangó hengerpránán

 

Pléd

Ha nincs hengerpárnánk, egy pléddel kiválthatjuk: jó szorosan fel kell tekerni henger alakúra, és máris kész! Összehajtogatva más típusú párna helyett is használható, így jó, ha van egy kéznél a háztartásban, amit időnként a jógázáshoz is használhatunk. A relaxáció alatt pedig nem árt betakarózni, főleg a téli időszakban. Bármilyen polár-textil-pamut stb. takaró megteszi, én az Ikeában vettem sima polártakarókat ilyen célra. 

 

sarokules3
sarokülés pléddel

 

Csúszásgátló zokni

Nem vagyok híve a zokniban jógázásnak, sokkal nehezebb megtartani az egyensúlypózokat, de vannak olyan téli napok, amikor én sem kockáztatom a felfázást. Ilyet lehet kapni a nagyobb sportáruházakban, vagy időnként a Tchibónál kifejezetten jógásat is.

 

socks1
üzenetem a zoknin

 

Ti használtok más eszközöket a jógázáshoz? Írjátok meg kommentben!

 

képek innen

 

Olvasnál még? 

Ha tetszett a cikk, kövess a facebookon is, ahol akár naponta találkozhatunk, olvasni-, nézni-nézegetni-, hallgatnivalót gyűjtök össze nemcsak jógáról, hanem mozgásról, egészségről, külső-belső szépségről – csak természetesen!

facebook.com/yogapopblog

 

Facebook Comments Box