Heti ászana: halpóz

Heti ászana: halpóz

Heti ászana: halpóz

Pár hete az egyik jógaóra végén a halpóz is sorra került, és mivel néhányan bizonytalankodtak, és nem mindenkinek sikerült felvenni a pózt, gondoltam összeszedem a szokásos információkat és heti ászanává avatom a szankszrit nevén maciendrászanának nevezett pózt. 

Íme:

A hindu mitológiában Matsya, a hal Vishnu isten egyik inkarnációja volt, aki azért öltötte magára ezt az alakot, hogy megmentse a vízözöntől az emberiséget . Eddig szép, ugye? 
Tulajdonképpen egy kompenzáló ászanaként is felfoghatjuk, gyakran a gyertyaállás vagy ekepóz után végezzük, azok hatásait ellensúlyozza (miután a ezekben a pózokban a nyakat és a gerinc felső szakaszát megnyújtottuk, ezzel az ellentétes irányú homorítással visszanyomjuk ezeket, s így feloldódik a nyakban és vállban keletkező feszültség.

 

hal2

 

Hatások:

  • a hátizmokat erősíti, kiváló tartásjavító gyakorlat 
  • oldj a feszültséget a mellkasban, nyakban, vállban, hátban
  • nyitja a mellkast, ezáltal a tüdő kapacitása is növekszik
  • az emésztésre is jó hatással van
  • az asztma kezelésében is hatékony 
  • pajzsmirigy túlműködés esetén is javasolt

 

Kivitelezés

Hanyattfekvésből indítsd – összezárt, egyenes lábakkal feküdj. A kezeket tenyérrel lefelé fordítva helyezd törzsed alá, a könyököket húzd minél közelebb egymáshoz. A könyökünkre támaszkodva belégzésre emeld a fejed, mintha meg szeretnéd nézni a köldököd, homoríts, és úgy engedd le a fejed a szőnyegedre, hogy csak a fejtetőd érintkezzen a földdel, majd lélegezz ki. Végig mélyen lélegezz, s közben lazítsd a lábad, törzsed. Kijövetelnél ugyanúgy emeld a fejed,  mintha újra meg szeretnéd nézni a köldököd, és engedd vissza a fejed finoman a földre, aztán engedd le a karokat, hátadat a talajra. 

 

Variációk:
Haladók elemelhetik a lábat, és a tenyereket összeszorítva nyújtózhatnak felfelé. A nyakban lévő feszültségek oldására végezhetjük a lábakat behajlítva és a fejet elemelve a talajtól – akár jógatéglát használva a fej, hát megtámasztására.

hal_coll
1. haladó verzió, 2. nyak-hát megtámasztása nyaki feszültség esetén 3. fél-haladó verzió

 

Ellenjavallat: 

Nyaki problémák esetén vagy hagyd ki teljesen a gyakorlatot, vagy óvatosan és csak kissé hajlítsd a nyakad. 

Amennyiben gerinces jellegű vagy komolyabb keringési betegséged, panaszaid vannak, mielőtt bármilyen új mozgásforma gyakorlásába kezdesz, feltétlenül konzultálj a kezelőorvosoddal!

 

IrodalOM:
life.hu 
jogasziget.hu 
képek innen

 

Olvasnál még? 

Ha tetszett a cikk, kövess a facebookon is, ahol akár naponta találkozhatunk, olvasni-, nézni-nézegetni-, hallgatnivalót gyűjtök össze nemcsak jógáról, hanem mozgásról, egészségről, külső-belső szépségről – csak természetesen!

https://www.facebook.com/jogaegyszeruen

 

Facebook Comments Box