Így meditálj, ha túl elfoglalt vagy

Így meditálj, ha túl elfoglalt vagy

Így meditálj, ha túl elfoglalt vagy

Nemrég arról írtam, hogyan változtatja meg a mindennapi életünket a meditáció. Biztos sokan legyintettek: “á, nincs nekem erre időm”; akinek kicsi gyereke van, esetleg még azt is hozzátette, hogy “soha nem vagyok egyedül”, vagy “sosincs csend körülöttem”. Ám mindez áthidalható: a yogi times szakértője megmutatja, hogyan:

 

Ülésben: ha tudsz egy pici időt szakítani a teljes megújulásra

Ez az egyszerű alapgyakorlat bárkinek ajánlható, akinek van nyugodt 20 perce a nap folyamán. Ülj kényelmesen, csukott szemekkel, megnyújtott gerinccel. Vidd a figyelmed a belégzésre-kilégzése, vagy csendesen ismételgesd a napi mantrád. Ha a figyelmed elkalandozna, vezesd egyszerűen vissza a légzésedre vagy a mantrádra. 20-30 perc alatt oldódik a stressz, kipihentebb leszel, ami máskor csak több órai alvással jön össze. Ne érezz bűntudatot emiatt a “lopott” idő miatt, még akkor sem, ha ez a te kis titkod marad. Türelmesebb, empatikusabb, nyugodtabb leszel – és ebből az egész család profitál. 

meditation_1

 

Légzéssel: ha feszült, zavart, vagy stresszes vagy

Légzőgyakorlatokat bárhol, bármikor végezhetsz, amikor szükséged van rá. 3-4 perc után már érezni fogod a jógikus légzések revitalizáló hatását. Az uddzsájí légzés segít megnyugtatni az elmét. A figyelmet irányítsuk a torokramélyen lélegezzünk be, alulról töltsd meg levegővel a hasad, a mellkasod, majd a kulcscsont alatti területet. Orron keresztül vedd a levegőt, sziszegő hangot hallatva, és ügyelj arra, hogy a hasfal megtartott legyen. Kis szünet után lassan lélegezz ki ugyanúgy az orron keresztül, enyhén szorítsd össze a torkod, így olyan hangot fogsz kiadni, mintha horkolnál – vagy éppen Darth Vadert személyesítenéd meg 🙂 A köldök a kilégzésnél is maradjon mozdulatlan, a rekeszizommal dolgozz. 

Léteznek más légzéstechnikák is, a légzéskiegyenlítésről már írtam korábban itt, zaklatott napokon, elalvás előtt érdemes kipróbálni azt is. 

 

Tudatossággal: amikor nem tudsz meg-/leállni 

Készülődés a munkába, mosogatás, a lecke kikérdezése vagy beszélgetés a gyerekkel, főzés – ennyi tennivaló mellett nem jut idő a meditálásra. Próbáld ki, hogy teljes mértékben, abszolút jelenléttel, a jelen pillanatra koncentrálva végzed éppen az adott teendőt, semmi másra ne figyelj. Sok stressz, harag és a bűntudat származik abból, hogy túl sokat gondolkodsz azon, mit kellene vagy éppen mit szeretnél csinálni ahelyett, amit épp csinálsz, de nem fér bele az idődbe. Lassítsd le a gondoltaid áramlását, és csak arra fókuszálj, amit éppen csinálsz. Mondd magadnak, hogy “rendben, én most éppen tízórait csomagolok a gyerekeknek”, és csak csomagold a tízórait. Hatékonyabb, nyugodtabb, és kevésbé feledékeny leszel (kutatások igazolják, hogy a memória romlását gyakran a “multitasking” okozza.) A tudatosság, azaz mindfulness-gyakorlatot a mindennapi rutinodba is beépítheted, és még egy telefonos app is segítségedre lehet ennek gyakorlásában. 

 

Csecsemőpózban: ha kimerült vagy

A csecsemőpóz jótékony hatásairól már biztosan hallottál, ez egy pihenő pozíció, lenyugtatja ez elmét és segít a figyelem befelé fordításában. Csak engedd át magad a hatásoknak, amit ez a póz kínál: a biztonság, a kényelem érzésének: sarokülésben nyisd meg a térdeidet csípőszélességre és hasalj előre a két combod között, karokat pihentesd a test mellett vagy nyújtózz előre. Ha nincs reggel kedved kibújni az ágyból, tölts néhány percet ebben a pózban, és azt veszed majd észre, hogy csak fel akarsz ülni, éppen egy hosszú levegővételre, és utána már szinte magától jön a következő mozdulat, amivel felkelsz és indítod is a napodat. De este, elalvás előtt is éppen olyan hatékony lehet, ha túl sok gondolat kering a fejedben, és nem tudsz kikapcsolni. 

childspose2

 

A meditáció képes helyreállítani az önérzeted kis repedéseit, és biztosít arról, hogy identitásod változatlan, a szülővé válás minden nehézségének ellenére. Emlékeztetni magad arra, hogy ki is vagy valójában, és kapcsolódni legigazibb önvalódhoz – ez a kulcsa annak, hogy a szülőség okozta stresszt örömmé, teljességgé változtathasd. 

 
a képeket innen és innen válogattam

 

Olvasnál még? 

Ha tetszett a cikk, kövess a facebookon is, ahol akár naponta találkozhatunk, olvasni-, nézni-nézegetni-, hallgatnivalót gyűjtök össze nemcsak jógáról, hanem mozgásról, egészségről, külső-belső szépségről – csak természetesen!

https://www.facebook.com/jogaegyszeruen

 

Facebook Comments Box