7 hasznos tanács kezdő jógázóknak

7 hasznos tanács kezdő jógázóknak

7 hasznos tanács kezdő jógázóknak

Azt tapasztalom, hogy a környezetemben egyre többeket érdekel a jóga, szinte menő lett jógázni járni, de sokan még mindig nem tudják, hogyan is vágjanak bele. Rengeteg különböző óra, stúdió között lehet válogatni, sőt, egyre több fitneszterem kínálatában találkozhatunk jógaórákkal, így a bőség zavara az érdeklődőt kihívás elé állíthatja. Ha te is így érzel, feltétlenül olvass tovább!

Emellett még nincs vége a januárnak, a nagy fogadalmak és azok be nem tartása havának még csak a felét hagytuk el. Ha te is megfogadtad, hogy elkezdesz (újra) mozogni, esetleg jógázni, akkor szeretnék segíteni neked ezzel a pár tanáccsal a kezdetekben, amelyeket a yogitimes szakértőitől lestem el. 

 

Válassz óratípust

A választék nagyon széles: kezdve a hagyományos, fizikailag erősebb astangától a lágyabb yinen át egészen az izzasztó bikramig számtalan alternatíva kínálkozik. Mielőtt leteszed valamelyik mellett a voksod, nézz utána, tanulmányozd kicsit az egyes típusokat, jógastílusokat! Olyan órát válassz, amely megfelel a személyiségednek, a jelenlegi edzettségi állapotodnak: ha okosan választasz, szinte biztos, hogy hosszú és jó kapcsolat alakul ki a jógával, ha viszont nullához közeli erőnléttel egy fizikailag megterhelőbb órába csapsz bele, lehet hogy a választásod örökre távol tart majd a matractól. 

Találd meg a megfelelő helyetfitt_yoga

Ideális esetben minden újdonsült jógázónak jól képzett oktatótól kell(ene) tanulnia, csökkentve így a sérülésveszély kockázatát, sőt, egy tapasztalt oktató felkínálhatja számodra egy -egy ászana módosított-könnyített verzióját. Igazításokkal pedig belesegít a különböző ászanákba, hogy azok valóban el tudják érni a kívánt hatásokat. Alakítsd a helyválasztásodat is a céljaidhoz: ha olyan órát keresel, ami simán csak formába hoz, lehet, hogy a fitnesztermek környékén érdemes keresgélned. Ha a spirtualitás is érdekel, inkább kifejezetten jógastúdiókat kutass fel. Ne feledd: a jógaórára belépve senki nem minősít, ítélkezik feletted – mindenki túlságosan is el van foglalva magával, befelé figyel, a saját mozgására, légzésére, sokan észre sem veszik, ki van épp a szomszédos szőnyegen. Ha mégis zavaró energiákat tapasztalnál a kiválasztott stúdió termébe lépve, teljesen rendben van, ha kimész – de tedd meg még óra előtt (sok helyen az első alkalom ingyenes, így nem vesztesz semmit). A jóga az energiáról szól – légy biztos benne, hogy a tieid összhangban vannak a kiválasztott hely rezgéseivel.  

Csak csináld 

Persze nem mindenki jut el fitneszterembe, jógastúdióba, de a “házi” gyakorlás is ér! Az otthoni jógázás is nagyszerű kezdet lehet, ha számodra ez a lehetőség a kivitelezhető, alakíts ki egy saját rutint, gyakorlatsort, ami minden gyakorlás alkalmával az alapot képezi majd. Így nem kell mindig gondolkodni, mely ászanákat vedd elő, persze ahogy haladsz, elővehetsz, beépíthetsz újakat, színesítheted. A fizikai gyakorlás elkezdése, rendszeressé tétele a legnehezebb. Ha van egy jó gyakorlatsorod, könnyebb elindulni.  

 

wall_matSzerezd be a szükséges felszerelést

A jóga nem egy drága dolog – persze lehet itt is túlzásokba esni. Főleg az otthon gyakorlóknak érdemes beszerezni egy jógaszőnyeget (a legtöbb stúdióba nem kell sajátot vinni, ha csak nem ragaszkodsz hozzá, a fitnesztermekben már kevésbé jól felszereltek ilyen szempontból, sima fitneszmatrac mindenhol van ugyan, de azok általában túl vastagok pl. az egyensúlyozáshoz). Jógatégla, heveder is a segítségedre lehet – erről hamarosan egy külön posztban írok majd. Ha közösségbe jársz (majd) jógázni, itt olvashatsz egy vidám összefoglalót arról, mikor érdemes felülvizsgálni jógás ruhadarabjaid szavatosságát. 

 

Időzíts

Legyen egy fix időpont, amit tutira a jógázásra szánsz – így könnyebb tartani a rendszerességet. A legideálisabb reggel gyakorolni, de ha nem fér bele a reggeli menetrendedbe, semmi baj. Válassz olyan időpontot, amit más napokon is tartani tudsz. Ha egy ideje már otthon gyakorolsz,nézd meg itt, mivel tudod még feldobni az otthoni jógázást!

Ne igyál óra közben

Nagyon fontos, hogy a szervezeted hidratált állapotban legyen jógázás közben, de az óra alatti vízfogyasztás negatívan is befolyásolhatja az energiszintedet. Ha túlságosan izzadsz, mindez utalhat arra is, hogy az energia nem megfelelő irányba áramlik. A jóga ugyan támogatja a szervezet méregtelenítését, de az ivás akadályozza a folyamatot, sőt, a víz kellemtlenül kotyogni kezd a hasadban a következő mozdulatnál. Inkább igyál óra előtt, utána pedig mindenképp, bőségesen!  

 

A jóga remek választás, ha fitt és kiegyensúlyozott szeretnél maradni. Többször leírtam már, hogy a jóga életstílus, és az átállás a kezdetekben ijesztő lehet, remélem, ez a néhány tipp segít ennek feloldásában. Szóval, ne hezitálj tovább: a halogatás megöli az inspirációt, vágj bele minél hamarabb! 

 

Nem most írok először bátorító sorokat kezdőknek. Ha érdekel egy korábbi vendégposztom, ami a Pink Dust blogon jelent meg, olvasáshoz kattints ide.

 Képek innen és innen

Olvasnál még? 

Ha tetszett a cikk, kövess a facebookon is, ahol akár naponta találkozhatunk, olvasni-, nézni-nézegetni-, hallgatnivalót gyűjtök össze nemcsak jógáról, hanem mozgásról, egészségről, külső-belső szépségről – csak természetesen!

facebook.com/yogapopblog

Facebook Comments Box