10 (lélek)melengető tipp januárra

10 (lélek)melengető tipp januárra

10 (lélek)melengető tipp januárra

 

Eltelt az első hét a januárból. Kicsit furcsa, hogy most nem éreztem olyan határozottan az ünnepek, a sok élmény utáni ürességet, szerintem ebben szerepe volt a hóesésnek, és annak a pár napfényes délelőttnek is, amivel a szeszélyes időjárás megörvendeztetett. De most újra itt vannak a szürkébb hétköznapok, úgyhogy nagyon jól jön ez a pár tipp, hogyan vészeljük át az év talán leghosszabbnak tűnő hónapját, vagy akár az egész telet.

Egyszer fenn, egyszer lenn – tartja a mondás is, így aztán nem csoda, ha a karácsonyi örömködés után depresszióba süllyedünk januárban. Mindegy, mennyire volt örömteli, fárasztó, szorongást keltő, vagy csak semleges az elmúlt időszak, a legtöbb ember számára a január levertséget, egykedvűséget tartogat. Rengeteg energiánk megy rá az ünnepekre – akár pozitív vagy negatív – egyszer csak vége az egésznek. Vissza a rendes kerékvágásba, ahol mit is találunk? Annak a néhány hétnek a következményeit, amikor teljesen figyelmen kívül hagytuk a saját szükségleteinket. A túlzásoknak vége – talán sok volt az evésből, ivásból, a társas eseményekből, így természetes, hogy a test és a lélek is egyfajta “másnaposságban” szenved. A psziché válasza minderre a befelé fordulás, mint amikor visszahúz az ágy, ahol a takaró alá bújva, ha csak átmenetileg is, de ne kelljen foglalkozni semmivel. Ezt az érzést persze értelmezhetjük úgy is, mint a legmélyebb önvalónk hangját,  amely belső utazásra invitál. 

january1

A lélek gyakran így kommunikálja, hogy itt az idő befelé fordulni. Felfoghatjuk mindezt lehetőségként arra, hogy újra kapcsolódjunk önmagunkkal ebben a csendesebb, lassabb, sötétebb téli időszakban. A tél természetes energiájára bízva magunkat hagyjuk, hogy gyengéden vezessen minket a benső birodalmunk újrafelfedezésében. Az alábbi pár tanács segít abban, hogy megtanuljuk értékelni ennek az időszaknak a lassúságát. A legfontosabb, hogy engedjük meg magunknak a lelassulást, néha a semmittevést. A mai, extrovertált kultúrában sokakban bűntudatot ébreszt, ha “csináld!” helyett a “csak legyél!” hangjára hallgatnak. Mindemellett sokan képtelenek lelassítani, csak mennek előre teljes gőzzel, amíg a szervezetük valamilyen betegség formájában nem jelzi, hogy ideje a leállásnak, ilyenkor jönnek bizony a kényszerpihenők…

1. Feküdj le korábban

Ezekben a korán sötétedő napokban a természet ritmusa rávezet a korábban kezdődő éjjelekre is. Lehet, hogy decemberben két végén égetted a gyertyát, most azonban itt az ideje a több alvásnak.  

2. Gyújts gyertyákat

A gyertya fénye melengető, és néha maga a gyertyagyújtás fizikai aktusa segít visszarántani magad a földre, és a jelen pillanatba. 

january3

3. Naplózz gyertyafénynél

A naplóírás hasznos, önépítő tevékenység, mindez gyertyafénynél még intenzívebb élményt nyújt, segít közel kerülni önmagadhoz. 

4. Igyál gyakrabban forró teát

A tea, és minden, ami körülötte van,  a szertartása: az elkészítése, a filter/teafű áztatása, az elfogyasztása lassításara, de tudatos állapotra inspirál, és táplálja nemcsak a testet, de a lelket is. 

5. Öltözz fel melegen és járj egyet a szabadban

A hideg idő talán gátol abban, hogy kimenj a természetbe, de csak elsőre lesz kényelmetlen! Nemcsak a lelkednek fog jót tenni, hidd el. 

6. Vegyél forró fürdőt

A forró víz, mint a gyertyák, segít abban, hogy a tudatosítsd  a tested, és mélyebben lélegezz. Hideg, téli napokon esik a legjobban egy kád meleg, illatos vízben lubickolni.  

7. Fogyassz egészséges ételeket

A legtöbben túl sokat ettünk-ittunk az ünnepek napjaiban. Ahelyett, hogy emiatt most ostorozod magad, inkább szánj több időt arra, hogy bevásárold a megfelelő hozzávalókat, és el is készítsd azokat az egészséges ételeket, amikért megéri fáradozni. 

8. Mondj nemet – akár meghívásokra is

january5

Ha a december az “igenek” hónapja (igen a társaságra, bulikra, más alkalmakra), a január legyen a “nemeké”.  Az igen és a nem is szükséges az egyensúlyhoz – tapasztald meg, hogy miben támogat most, ha nemet mondasz. 

9. Engedj teret a bonyolult érzelmeknek

Az ünnepi fényekkel átitatott decemberben hajlamosak vagyunk a “sötét” dolgokat elnyomni, de az érzelmeket nem lehet örökké elnyomni. Ha úgy döntesz, hogy hagyod mindezeket a felszínre törni, készülj fel, a szomorúság, sebezhetőség, levertség érzéseinek hullámaira – és ez teljesen rendben is van. Igazából minél kevésbé próbálod meg elvonni ezekről a nehéz érzelmekről a figyelmed kajálás, , munka vagy a média által, annál gyorsabban vonulnak tovább, és annál könnyebben tudsz ráhangolódni a január valódi, archetipikus energiájára: a mély nyugalomra. 

10. Jegyezd fel az álmaidat

A sötét órák számának növekedésével és remélhetőleg így a több alvással ez az időszak bővelkedik az álmokban. Ezek néha zavaróak lehetnek, de ha korábban már utánanéztünk az álmok jelentésének, lehet, hogy izgalmas lesz elmélyedni még jobban az álomfejtés gyakorlatában. 

Eddig a tippek. De mivel ez egy jóga-blog, fel kell tennem a kérdést:

Jógázol? Érdemes most kipróbálni egy lassabb stílust, itt arról írtam, miért fogod szeretni a yin jógát

Szép, lassú, önismerettel teli téli hónapokat kívánok!

 
Inspiráció: mbg

 

Képek innen 

 

Olvasnál még? 

Ha tetszett a bejegyzés, kövess a facebookon is, ahol akár naponta találkozhatunk, olvasni-, nézni-nézegetni-, hallgatnivalót gyűjtök össze nemcsak jógáról, hanem mozgásról, egészségről, külső-belső szépségről – csak természetesen!

facebook.com/yogapopblog

 

 

Facebook Comments Box