Heti ászana: sarokülés

Heti ászana: sarokülés

Heti ászana: sarokülés

Az ünnepek és az azokat kísérő nagy lakomák lecsengésével most egy olyan ászanát hozok, aminek számos jótékony tulajdonsága közül először is az emésztést javító hatását emelném ki: ez a sarokülés, de hívják gyémánttartásnak is, szanszkrit neve pedig a vadzsrászana. Ennek a gyakorlatnak  nagy hasznát vehetjük, ha a szokásosnál kicsit később vacsoráztunk,  és nem szeretnénk teli hassal lefeküdni, vagy ha ebéd után fontos, koncentrációt igénylő feladatba kezdenénk, és szükség van az összeszedettségre.

sarokules4

Emellett használhatjuk a gyakorlás megkezdése előtti elcsendesedésre, légzésfigyelésre (haladóbb gyakorlók a meditálást is végezhetik ebben), vagy ebből a pozícióból indíthatunk majd pár bemelegítő gyakorlatot is, valamint tartásjavító hatása is van.  Egyszerűnek tűnik, de azért nézzük át a 

kivitelezést:

térdelő állásból hajlítsd a térded és ülj rá a sarkakra, a nagylábujjak érjenek össze, a tenyereket lazán tartsd, pihentesd a combokon. A hátad tartsd egyenesen, a mellkasod pedig nyitottan, a derekad ne nyomd előre. Fejtetővel felfelé nyújtózz, tartsd szép hosszan a gerinced, engedd süllyedni a vállakat, a légzésed maradjon ritmusos. Figyelj arra, hogy valóban kényelmesen ülj a sarkakon anélkül, hogy a térdben vagy a lábfejben fájdalom keletkezzen. Maradj benne pár percig (ha kényelmes, akár 5-10 percig) és csak figyeld a légzésedet.

Ha a lábfejben mégis feszültséget érzel, akkor helyezz egy összehajtogatott takarót a lábszárad alá és helyezkedj el úgy, hogy a lábfejek a takaróról lelógjanak. Ez valószínűleg csak kezdetben okoz problémát, egy idő után megszokja a test, de jobb, ha fokozatosan szoktatod hozzá magad, és lassan növeled a benne töltött időt. A térdben lévő feszültségre azonban különösön figyelj oda (érzékeny ízület!), ha ott nagyon feszül, tegyél a sarkakra még egy összehajtogatott takarót, így nem fog a térd oldottabb helyzetbe kerül.

sarokules3
Hajtogathatod a takarót pufibbra, vagy alakíthatod hengerré, a lényeg, hogy kényelmesen ülj!

 

Ismerős volt? A koriszezonra felkészítő posztban találkozhattál már vele, de ott betámasztott lábujjakkal végeztük. Ugye, milyen multifunkciós kis ászana?! Emellett segít lecsendesíteni az elmét, a térd és boka merevségét is oldja (nemcsak koricipő, de síbakancs után is), felfrissíti a fáradt, duzzadt lábakat, és a csípőt is nyitja. 

 

Tipp: ha komolyabb térdproblémád van, akár szalagszakadás vagy porcleválás, akkor ne végezd! 

További ászanák hasonlóképpen lebontva az ászana sorozatomban, ha szétnéznél köztük, kattints ide. 

Amennyiben gerinces jellegű betegséged, panaszaid vannak, mielőtt bármilyen új mozgásforma gyakorlásába kezdesz, feltétlenül konzultálj a kezelőorvosoddal!

 

Képek innen

 

Olvasnál még? 

Ha tetszett a cikk, kövess a facebookon is, ahol akár naponta találkozhatunk, olvasni-, nézni-nézegetni-, hallgatnivalót gyűjtök össze nemcsak jógáról, hanem mozgásról, egészségről, külső-belső szépségről – csak természetesen!

https://www.facebook.com/jogaegyszeruen

Facebook Comments Box