Ne legyen sms-nyakad!

Ne legyen sms-nyakad!

Ne legyen sms-nyakad!

Miközben az sms-ezés szép csendben kimegy a divatból, átadva a helyét az egyéb, internetes alapon működő üzenetküldő appoknak, a róla elnevezett szindróma, az “sms-nyak” az okostelefonok térhódításával egyre többeket érint.

Az elnevezés egy ausztrál orvostól, James Cartertől származik, és olyan gerincdeformitásokat illetnek vele, melyet a a tabletezés, okostelefonozás, sms-ezés okoz. A tények riasztóak: egy nemrégiben megjelent, a Surgical Technology International által publikált tanulmány  szerint a mai ember átlagosan 2-4 órát tölt az okostelefonja, illetve egyéb okos eszköze fölé hajolva, ami gyors fejszámolás után 700-1400 órát jelent. Mindez óriási terhelést jelent a gerinc nyaki szakaszának, gondoljuk végig, egy átlagos emberi fej súlya 4,5-5,5 kg, az ábra pedig azt mutatja, hogy a fej előredöntésével mennyivel nő a terhelése a jelzett szakasznak:

smartphone_head

A fej 15 fokos szögben történő előredöntése 12 kg-nak,
30 fokban 18 kg-nak,
45 fokban 22 kg-nak,
60 fokban 27 kg-nak megfelelő nyomást gyakorol a nyaki gerincszakaszra.
És hogy a nyaki fájdalmak mellett mit okoz még mindez? Az ilyen jellegű fokozott terhelés igen gyorsan a gerinc deformitásához vezethet, mert az izmok is alkalmazkodnak a testtartás megváltozásához, és a gerincet ebben a módosult állapotban fixálják. Aztán a fejfájás, nyakmerevség, mozgástartomány-beszűkülés, csökkent tüdő-kapacitás szinte már elkerülhetetlen, és komolyabb gerincbetegségekre is számítani lehet, úgyis mint porckorongsérv, meszesedés stb. A gyerekek számára különösen nagy a kockázat: az ő fejük a testsúlyukhoz képest  még nehezebb, esetükben még határozottabb a túlterhelés
Mit lehet tenni?
Most mondjam, hogy mindenki dobja el az okostelefont, mikor pár hete még egy meditációs appról írtam ódákat?
Biztos ez használná a legtöbbet, ám az is sokat segíthet, hogy ha az eszközön megjelenő tartalmakat  szemmagasságban tartva, görnyedés nélkül olvassuk, használjuk, és ha ülőmunkát végzünk, legalább óránként álljunk fel egy kis átmozgatásra! (office jóga itt és itt).
textneck
Hajlamosak vagyunk várakozás közben (ügyintézéseknél, hivatalos helyeken, bankban, orvosnál stb.) is elsőként a mobiltelefonunkat előkapkodni, és azzal űzni el a hosszú perceket, instagramot, facebookot, egyebeket böngészve – hamarosan hozok erre majd egy kis jógás alternatívát 😉
És ha eddig még nem tettük, kötelezzük el magunkat a rendszeres mozgás mellett. Jóga- és mozgásstúdiókban, de  fitnesztermekben is számtalan olyan csoportos óra létezik, ahol kifejezetten a gerinc mobilizálása, a tartásjavítás, a gerincbetegségek prevenciója áll a fókuszban. Ha viszont már kialakult gerincbetegséggel küzdünk, javasolt mihamarabb gyógytornász szakember felkeresése.
babycobra
“kis”kobra-póz: szépen nyújtja a nyakat, rugalmassá teszi a gerincet, kiváló hátfájásra-gerincferdülésre, csigolya meszesedésre

Felhasznált irodalom:

medicaldaily.com
cbsminnesota.files.wordpress.com
washingtonpost.com
Olvasnál még?  Ha tetszett a cikk, kövess a facebookon is, ahol akár naponta találkozhatunk, olvasni-, nézni-nézegetni-, hallgatnivalót gyűjtök össze nemcsak jógáról, hanem mozgásról, egészségről, külső-belső szépségről – csak természetesen!

Képek innen 

Facebook Comments Box