Okostelefon és tudatosság?

Okostelefon és tudatosság?

Okostelefon és tudatosság?

“Amit nap mint nap teszünk, ahogyan élünk, annak mind köze van a békéhez.
Ha tudatosítjuk magunkban az életstílusunkat, a fogyasztási szokásainkat, a nézőpontunkat, tudni fogjuk, hogyan teremthetünk békét abban a pillanatban, amelyben élünk – a jelen pillanatban.” – Thich Nhat Hanh

Nagyon érdekelnek azok a modern megoldások, amelyek segítségével a több ezer éves kultúrák értékeit (esetemben a jógát, keleti rendszereket) közel lehet hozni a ma emberéhez. Ahhoz az emberhez, aki ebben a felgyorsult világban mindent instant akar fogyasztani, könnyen emészteni, úgyhogy ez már így önmagában is elég nagy kihívás. Elismerem, hogy bizarrnak hangzanak elsőre a tudatosság fejlesztését célzó, telefonra letölthető mindfullness-bell típusú appok (magyarul talán annyit tesz, teljes tudatosság-harang), hiszen például pont az okostelefon az egyik olyan vívmány, ami hajlamos eltéríteni minket a tudatosságtól…de szerintem működhet dolog. Én az egyik unokatestvéremtől hallottam erről először; azt hittem, hogy üzenetet jelez a telefonja, de aztán elmagyarázta, hogy ez egy olyan alkalmazás, aminek a kis harang hangja random szólal meg a nap folyamán, ez a jel arra, hogy bármit is csinálsz éppen, állj meg, időzz el a pillanatban, figyeld meg az érzéseid, tudatosítsd  jelen állapotodat, és légy hálás a puszta létezésedért.

Ez amolyan mini mindfullness-meditációs gyakorlat szerintem, ami mindennap, de váratlanul figyelmeztet, hogy lassulj le, tarts szünetet, csak figyeld meg magad. Vannak persze komolyabb gyakorlatok is, a minap olvastam erről egy nagyon jó kis összefoglalót a gerinces.hu-n.

mindfull

Ha végiggondoljuk egy napunk, mikor fordítunk igazán figyelmet tudatosan érzéseinkre, benyomásainkra? Folyamatosan megy odabenn a monológ, szinte mindig csak átsiklunk a “most”-on, mert fejben  éppen a múlton vagy már a jövőn kattogunk. Ha a figyelmünk elkalandozik attól, amit éppen csinálunk, vagy ami történik velünk, olyan értékes pillanatokról maradunk le, amikben igazán megélhetnénk átlagos dolgok nagyszerűségét is: a természet szépségét, a hozzánk közel állók szeretetét. ” Aki tudatosság nélkül él, és nem ismeri saját hibáit és belső erejét, az elmulasztja személyiségfejlődésének lehetőségeit.” (Anna Black)
Az igény a néhány percnyi csendre egyre gyakrabban, és egyre többünkben megfogalmazódik, itt olvashatod erről bloggertársam beszámolóját.
A mindfulness meditációs gyakorlatok  lehetőséget teremtenek arra, hogy tudatosan, teljes valónkkal éljük meg a pillanatot. Általuk megtanulhatunk  figyelmet fordítani a minket érő élményekre,  legyenek akár kellemesek, mint például a csillagos ég ragyogó látványa, vagy akár zavaróak is, mint egy parázs vita egy számunkra fontos személlyel. Ha előítéleteinket, a belénk rögzült gondolkodás- és viselkedésmintákat tudatosítjuk, és csak a számunkra valóban hasznosakat próbáljuk megtartani, meghalljuk, megértjük a saját testünk jelzéseit, és így csökkenthetjük a stressz káros hatásait, ezáltal pedig a betegségek kialakulásának esélyét.
 aum

Ha tetszett a cikk, kövess a facebookon is, ahol akár naponta találkozhatunk, olvasni-, nézni-nézegetni-, hallgatnivalót gyűjtök össze nemcsak jógáról, hanem mozgásról, egészségről, külső-belső szépségről – csak természetesen!

https://www.facebook.com/yogapopblog

Felhasznált (és egyben ajánlott) irodalom:
Anna Black: A Tudatos jelenlét
Thich Nhat Hanh: A béke légy te magad – Meditáció a mindennapi életben
kép innen  és innen
Facebook Comments Box