Jógával a női lét mélyebb megéléséért

Jógával a női lét mélyebb megéléséért

Jógával a női lét mélyebb megéléséért

Ha körülnézünk egy átlagos jógastúdióban, általában azt tapasztaljuk, hogy a gyakorlók több, mint fele nő. Akkor hogy is van ez? Miért is van szükség külön nőknek szóló, női jógára? Ezt a kérdést jártam körbe az alábbi posztban. 

A  jógagyakorlás Indiában sokáig a férfiak kiváltsága volt, a jóga-kultúra “elnőiesedése” inkább a nyugati világra jellemző. Bár a  női-férfi energia mindenkiben egyszerre van jelen, magunk is tapasztalhatjuk akár a saját mikrokörnyezetünkben az egyre inkább elnőiesedő férfiak, és az erős, tradicionálisan férfi szerepeket is felvállaló, erős nők megjelenését, akár egy párkapcsolaton belül is. (Ugyanakkor a nőknél a jóga iránti nyitottság talán inkább arra vezethető vissza, hogy sokkal inkább fogékonyabbak arra a tudatosságra, megengedő, nem feltétlenül teljesítmény-orientált szemléletre, ami a jógában olyan magától értetődő.) A kissé felborult nemi szerepek társadalma felé vezető úton a nőnek nem mindig marad ideje nőnek lenni. Ha azonban női mivoltunk megélése, kiteljesítése háttérbe szorul, azt gyakran a női egészség sínyli meg, és akár konkrét fizikai tünetek formájában jelentkeznek a problémák.

kép: Ava Sol / Unsplash

Tapasztalatom szerint nagy szükség van arra, hogy rendszeresen szánjunk magunkra olyan időt, amikor csak magunkkal foglalkozunk. Gondold végig: mikor is volt utoljára olyan hatvan perced, amikor semmi másra nem figyeltél, csupán saját magadra?!

A jógaórákon a befelé figyeléssel újrateremtjük a kapcsolatot a saját legmélyebb önvalónkkal, és felfedezhetjük a bennünk szunnyadó női energiákat, a testünk csodálatos öngyógyító képességét. Kicsit konkrétabban, a női jóga is a hatha jóga ászanáival (gyakorlataival) dolgozik a női egészség helyreállításáért.

 

Miért is jó ez nekünk?

  • erősíti a gát területét, a has izmait és az intim izmokat,
  • a csípőízületet is mobilizálja (korábban itt írtam arról, hogy mely ászanával csökkenthetjük, oldhatjuk az itt felgyűlt feszültséget)
  • hatékony a menstruációs problémák, görcsök kezelésében is (emlékeztek még az egyik heti ászanánkra, az állásban előrehajlásra? Ez az egyik legegyszerűbb gyakorlat a görcsök ellen)
  • támogat önmagunk megismerésében, elfogadásában, a női lét örömteli megélésében, a női szervekhez kapcsolódó érzetek tudatosításában,
  • erősíti a törzs izomzatát,  így nemcsak formálódik a testünk, hanem ezzel együtt a helyes testtartás is természetessé válik
  • segít abban, hogy a ciklusunk minden napján kiegyensúlyozottak maradhassunk,
  • hozzájárul a hormonális egyensúly megteremtéséhez illetve megtartásához

 

A női jóga órákon kihasználjuk azt is, hogy a nők másképp viselkednek, ha csak maguk vannak 🙂 Az erősebb nem felé való megfelelést ilyenkor elengedjük, és ugyan a csoportos órákon azért így is sokan szégyenlősebbek, mégis előfordul, hogy a foglalkozás vége felé a gyakorlatok által kiváltott hatások sírásban vagy épp nevetésben nyilatkoznak meg, egy-egy érzelmi blokk, elfojtás oldása történik  meg ilyenkor.

Az alábbi videó pedig jó példa arra, hogy néhány nagyon egyszerű gyakorlat hogyan segít a menstruációs görcsök, fájdalmak kezelésében:

 

 

Azonban ne feledkezzünk meg arról, hogy jóga egy igencsak komplex rendszer, amelynek alkalmazása, hosszú távon akkor térül meg, ha az alapok elsajátítására is figyelmet fordítunk, és rendszeres gyakorlással lesz igazán hatékony. Számos stúdió kínál kifejezetten nőknek szóló jógaórákat, tanfolyamokat, workshopokat!

Ne szalassz el egyetlen alkalmat sem, hogy megünnepeld nőiességedet, nagyszerűségedet és ha mélyebben szeretnéd megélni ezt a tapasztalást, próbáld ki a női jógát!

Olvasnál még? 

Ha tetszett a cikk, kövess a facebookon is, ahol akár naponta találkozhatunk, olvasni-, nézni-nézegetni-, hallgatnivalót gyűjtök össze nemcsak jógáról, hanem mozgásról, egészségről, külső-belső szépségről – csak természetesen!

https://www.facebook.com/yogapopblog

kiemelt kép: Unsplash

Facebook Comments Box