Mi a mantrád mára?

Mi a mantrád mára?

Mi a mantrád mára?

Neked mi jut eszedbe először, ha azt hallod, mantra? Csukott szemmel ülő, mormogó hindu vagy buddhista szerzetes? Vagy Julia Roberts tipródása az Ízek, imák, szerelmek című filmben?  Esetleg Deva Premal, a nyugati mainstream kultúra  mantraénekese? 

Ezt a bejegyzést tulajdonképpen egy életmódmagazin oldalán megjelent cikk ihlette: olyan jógaoktató írta, aki rendszeresen arra buzdítja reggeli csoportjának résztvevőit, hogy a gyakorlás végeztével válasszanak napi mantrát maguknak: valami pozitív töltetű, akár csak egy-két szóból álló kijelentést, vagy egyszerű mondatot (egységben vagyok magammal, biztonságban vagyok, egészséges vagyok, én irányítom a sorsomat, megérdemlem a boldogságot).  Mindezzel az a célja, hogy a mantrák, vagy megerősítő állítások segítségével tudatos legyen a választás a kavargó gondolatok között, és ha még fáradtak vagy unottak vagyunk is, miközben ezeket a szavakat ismételgetjük, az agyunkba szinte beleég a tartalma.

A cikkíró természetesen nem diktál, hogy mi is legyen az a pár szó, egyszerűen csak sugallja, hogy a gondolat és a választás ereje a mi kezünkben van,  tehát ne érjük be kevéssel – merjünk nagyban gondolkodni, és okosan választani!

Mert a kimondott szónak bizony ereje van – bizonyos szavaknak, mondatoknak, mantráknak igazi teremtőerejük

kép: Unsplash / Marvin Meyer

 

A mantra ugyanakkor nem mai találmány, több, mint 5000 éves hagyománya van. Szanszkrit nyelven a “man” szótag jelentése elme, a “tra” pedig megszabadulni valamitől – azaz az elmétől való felszabadulás eszköze, így a  mantra ismételgetése valamilyen spirituális változást mozdít elő. Működésüknek titka a hangok rezgésében keresendő: nemcsak a szavak-mondatok jelentésének van szerepe, hanem a kiejtett hangsor rezgésének is. A hangok rezgése fizikailag is kimutatható, a rezgés pedig nem más, mint energia. Ha pedig minden, ami körülöttünk van, energia, akkor érthető, hogy miért is van akkora hatása a hangoknak, nemcsak lelkiállapotunkra, hanem az egész fizikai testre. Az ősi mantrákat eleve úgy alkották meg, hogy a hangok olyan sajátságos rezgéshullámot indítsanak el, amelyek által az elme magasabb tudatállapotba hozható (így nem véletlen, hogy a mantrázással meditatív állapot is előidézhető). Léteznek tehát olyan mantrák, amelyek jól bevált, ősi tapasztalatokra épülnek, ilyen például az Om mantra, a hagyomány szerint ez a teremtés igéje, az univerzum alaprezgése, melynek rezgései harmóniát hoznak a világba és a szervezetünk működését is kiegyensúlyozzák (azt figyelték meg, hogy az OM mantra  folyamatos zengetése egymásra hangolja a szerveket). A mantrák számolásához a hinduk és a buddhisták is egy gyöngyfüzért, vagyis malat használnak, ami állhat 27, 54 vagy 108 gyöngyből, utóbbi a legelterjedtebb.

kép: Chelsea Shapouri / Unsplash

 

 

A mindenki által gyakorolható mantrák mellett vannak olyan szent mantrák, szövegek, amelyet csakis gurutól kaphat a tanítvány – ezekre most nem térnék ki itt.

Ugyanakkor meggyőződésem, hogy aki tudatosan odafigyel gondolataira és kimondott szavaira, hamar tapasztalni fogja, hogy már csupán a megfelelő kifejezés, szó vagy mondat ismételgetése is milyen sokat segíthet abban, hogy közelebb kerüljünk céljainkhoz, és úgy általában: kiegyensúlyozottak legyünk. Arra mindenképp érdemes odafigyelni, hogy ahogyan a jógagyakorlás, ez se legyen számunkra kipipálandó feladat, kötelesség, hanem gyakoroljuk örömmel, hittel, meggyőződéssel. És te választottál már mantrát  mára? 

 

Innen inspirálódhatsz: 

“Megtalálom a mai napban az örömöt.”

“Én vagyok felelős azért, hogy érzem ma magam, és a boldogságot választom.”

“Üdvözlöm az energiát, a könnyedséget, a boldogságot.”

“Erős és magabiztos vagyok.”

“Megnyitom a szívemet, az elmémet, bármit is hozzon a mai nap.”

“Légy boldog, légy sugárzó, légy önmagad!”

 

 

 

Vagy alkoss magadnak saját mantrát, ami csak a tied. Hallgass a belső hangodra, nem kell feltétlenül ősi, jógikus szövegekre gondolni, válassz olyasmit, ami igazán lelkesít, de könnyen ki is tudod mondani. Valami igazán jót találtál ki, amit másokkal is szívesen megosztanál? Írd le kommentben!

 

Olvasnál még?

Ha tetszett a cikk, kövess a facebookon is, ahol akár naponta találkozhatunk, olvasni-, nézni-nézegetni-, hallgatnivalót gyűjtök össze nemcsak jógáról, hanem mozgásról, egészségről, külső-belső szépségről – csak természetesen!

facebook.com/yogapopblog

 

Facebook Comments Box