Tea nemcsak öt órára

Tea nemcsak öt órára

Tea nemcsak öt órára

A teázás kultúrája – akárcsak a jóga hagyományai – évezredes múltra tekint vissza. Gyökerei Ázsiában keresendők, különböző hagyományok, legendák is kapcsolódnak hozzá.

Az élénkítő és egészségmegőrző hatással is bíró tea igazából kínai találmány. Kínában úgy tartják, a tea meghosszabbítja az életet, elűzi az álmosságot és frissen tartja a szellemet, így eleinte orvosság gyanánt fogyasztották. Japánban egy játék, az ún. teabajnokság révén lett népszerű, s a teázás szertartásának külön szabályrendszere alakult ki.

Indiában háromszáz éve még kevesen ismerték a teát, azonban ma már a világ egyik legnagyobb teatermesztője. Az 1840-es években egy brit orvos Kínából behozott teamagokat vetett el Darjeeling városában, napjainkban pedig a fűszeres, gyümölcsös Darjeeling tea a fekete teában az, ami a tokaji az aszúboroknál. India nemzeti tea itala a chai, egy feketetea alapú ital, igazi különlegességét a fűszerek adják (kardamon, a gyömbér, az ánizs, az édeskömény, a szegfűszeg, fahéj, szerecsendió, feketebors stb.) A tea elkészítése után adják hozzá a fűszereket, és azokkal együtt forralják újra. A kész teát mézzel vagy tejjel ízesítik.

Manapság a nyugati ember is rengetegféle teából választhat, de hogyan döntsük el, milyet is igyunk? Ha már ennyiféle létezik, ne ragadjunk le egynél, válasszunk a különböző napszakoknak, étkezéseknek és hangulatunknak megfelelően! Télen forrón, nyáron pedig lehűtve, jéggel – mindenképp jótékony hatással van a szervezetre.

kép: 五玄土 ORIENTO/ Unsplash

Kora reggelre ideális lehet a fehér tea, ami tulajdonképpen egy különleges eljárással készült zöld tea, amely koffeint ugyan tartalmaz, de lefőzve savakban szegény, így a gyomrot nem nyugtalanítja (tehát akár éhgyomorra is ihatjuk). A kínai gyógyászatban a fehér tea gyulladáscsökkentő hatásáról is ismert. Íze kissé édeskés, nem túl karakteres. Kb. ugyanazok az értékes vitaminok, ásványi anyagok és nyomelemek találhatóak meg benne, mint a zöld teában, azonban legalább kétszeres koncentrációban. A fehér tea antioxidáns-tartalma még a zöld teáénál is erősebb, így az egyik leghatékonyabb rákmegelőző, öregedésgátló, immunerősítő ital.

Délelőtt, vagy ebéd előtt aztán jöhet a zöld tea: közismert hatása az anyagcsere felgyorsítása, tehát hasznos lehet ebédidőben végzett edzés alkalmával, és akkor is, ha esetleg túl sok kalóriát vittél volna be a déli étkezéssel. Kicsit kesernyés ízét lehet szabályozni, ha nem túl forró vízzel készítjük, kevésbé lesz keserű.

Délre a fekete teát javasolnám, a legtöbb menzán, étteremben ehhez lehet a legegyszerűbben hozzájutni, és a fekete tea könnyen összeegyeztethető a különböző ételek ízvilágával.

Délután és este inkább már a gyógyteák, vagy rooibos teák fogyasztása ajánlott. A rooibos koffeinmentes, nemcsak ásványi anyagokban (kalcium, mangán, fluor, cink, magnézium, réz), hanem szabadgyököket megkötő antioxidáns anyagokban is gazdag. Görcsoldó, gyulladásgátló és anti-allergén, enyhíti a fejfájást, az asztma, a szénanátha tüneteit, jótékony hatással van az álmatlanságra, hasnyálmirigy bántalmakra, és elősegíti az emésztést. Álmatlanság, feszültség esetén a gyógynövények közül a szent bazsalikom vagy a citromfű segíthet oldani az egész napos stresszt.

 Ha még csak ismerkedsz a teák csodálatos világával, és nem vagy egy nagy koffeinfogyasztó nem ajánlom, hogy túl sokfélét kipróbálj, vagy számtalan csészével igyál akármelyikből egy nap. Legyen egy kiválasztott teád naponta, kísérletezz, tapasztalj, hogy is érzed magad egyik-másik teafajtától. Biztosan hamar megtalálod a kedvencedet!

A jógaórák utáni teafogyasztásnak is többféle “funkciója” van:

egyrészt, ki akarna relaxációban elért teljes béke, belső csend állapotából azonnal visszatérni a városi zajba, rohanásba? Egy csésze tea, akár a többi gyakorlóval együtt elfogyasztva lassan vezet vissza a külvilágba. Másrészt, a közös teázás lehetőséget teremt a párbeszédre, így szociális szempontból is jelentősége van, megteremti a keretet a beszélgetéshez, tapasztalatcseréhez.

A teafogyasztás tehát egy informális jógás hagyomány, amely létjogosultságot szerzett az évek alatt, és a tea egészségre gyakorolt jótékony hatásai jól kiegészítik a jógagyakorlást, amely ugyanúgy az egészséges életmód része. Bár ez nem egy ritualizált dolog, a tea és a jóga tradíciója között ősi kapcsolat van.

A tea fantasztikus  ital, számtalan előnyöket kínál és felhasználási lehetőségeinek forrása végtelen.

Feltetted már a vizet forrni?

kép: Kira auf der Heide – Unsplash

Ha tetszett a cikk, kövess a facebookon is, ahol akár naponta találkozhatunk, olvasni-, nézni-nézegetni-, hallgatnivalót gyűjtök össze nemcsak jógáról, hanem mozgásról, egészségről, külső-belső szépségről – csak természetesen!

facebook.com/yogapopblog

Facebook Comments Box