Evés-ivás jóga előtt és után

Evés-ivás jóga előtt és után

Evés-ivás jóga előtt és után

Sokan kérdezték tőlem mostanában, egyetértek-e azzal, hogy jóga előtt már 3 órával nem szabad enni? És mennyivel előtte lehet még inni? És hány litert? És utána?  Összeszedtem pár gondolatot, ami nem feltétlenül egyezik a tradícióval, de saját tapasztalatom szerint hasznos lehet, ha fejlődni akarsz a jógagyakorlásban és az izmaidat is fejleszteni szeretnéd:

kép: Carly Jayne – Unsplash

 

Mit igyunk gyakorlás előtt?

2-2,5 dl vizet igyál meg legalább fél órával az óra előtt. Ha esti órára mész, akkor törekedj arra, hogy a nap folyamán legalább 2 liter folyadékot fogyassz, és az említett 2-2,5 decit mindenképp az óra előtti fél órában idd meg (persze ne 1 perccel közvetlenül az óra előtt, egy húzásra). Ha nehezedre esik csak vizet inni, próbálkozz valamilyen természetes alapanyagokból készült teával, vagy tegyél gyümölcsöt a vízbe, hogy legyen valami íze is. Én nagyon szeretem pl. a Mandala teákat vagy az English Tea Shop teáit, nem is kell ízesíteni őket, és nyáron hidegen is finomak. Ne igyál túl sok koffeint, ha már napi két kávén túl vagy, az lehet, hogy kicsit feljebb nyomta az energiaszintedet, de a kávé vízhajtó hatású, úgyhogy figyelj nagyon a folyadékpótlásra, különösen akkor, ha hot órára mész.

 

…és mit együnk?

Ha esti órán veszel részt, 1,5 -2 órával a jógafoglalkozás előtt még ehetsz pár könnyű falatot (de ne az legyen a főétkezésed). A legtöbb irányzatban úgy tartják, hogy 3 órával már ne egyél a foglalkozás előtt. Velem gyakran megtörtént, hogy az esti órát megelőzően már nem ettem semmit, előtte meg csak az ebédem volt, és a 90 perces, erős óra után pedig farkaséhes voltam…úgyhogy én ezt egy kicsit túlzásnak találtam. Az a legjobb, ha a saját testedre hallgatsz, és a rendszeres étkezési szokásaiddal nagyjából összhangban maradsz.

 Amennyiben a reggeli jógázást preferálod, legkésőbb fél órával kezdés előtt egyél egy fél banánt, vagy egy marék bogyós gyümölcsöt. Ha valami gyors és még könnyebb energiaforrásra vágysz, készíts egy laza fehérjeturmixot: 2 dl (akár növényi) tejbe keverd bele a kedvenc fehérjeporodat, tegyél bele egy evőkanál kendermagot (a kendermagban fellelhető fehérje a legmagasabb szinten hasznosítható növényi fehérjék közé tartozik), egy fél bögre bogyós gyümölcsöt, és egy marék spenótot. Ha nincs időd elkészíteni, akkor igyál egy pohár mandulatejet vagy gyümölcslevet. A főétkezéseket ne az óra előttre időzítsd! Valami könnyen emészthetőt egyél, egy zöldekkel teli saláta ideális lehet. 

Amamnad Vick – Unsplash

 

 

Mit igyunk gyakorlás után?

Több helyen is olvastam, hogy ajánlott elektrolitokban gazdag sportitalt fogyasztani, különösen olyan órák után, ahol erőteljes izomterhelés is van. Én ezekkel a mesterséges színű és ízű italokkal kapcsolatban szkeptikus vagyok, de egy hazai oldalon találtam házilag elkészíthető, természetes elektrolit ital receptet (itt azt is el lehet olvasni, hogy mik azok az elektrolitok és miért is olyan fontosak nekünk). Egy lazább óra után pedig szerintem nincs jobb a friss, tiszta víznél, és minél több, annál jobb – igyál, amennyi jól esik!

Viszont ha bulit tervezel még aznap estére – még a borozást is halaszd későbbre! Ne rögtön az óra után nyiss rá egy palack borra, vagy más alkoholra, bármilyen jól esne is! Erős óra után a szervezeted dehidratált lesz (főleg hot óra után), és nemcsak hogy hamar leittasodsz, de a fejfájással és a kavargó gyomorral is számolnod kell. A másnaposság kiszáradással megspékelve sokkal durvább!

...és mit együnk?

Mindenképp valami tápláló, fehérjében gazdag ételt. Ha nem vagy vegán, tej-sajt-túró-joghurt bármi jöhet, ami a fehérje mellett kalciumban is gazdag. A gyümölcsjoghurtok helyett válassz natúrt, és tegyél bele friss gyümölcsöt. Fogyaszthatsz hozzá jó sok friss zöldséget – saláta, paradicsom, spenót – amit szeretsz. Ha esti órán voltál, lehet a vacsorád egy könnyű grillezett hal, zöldségekkel. Ügyelj arra, hogy napközben is elegendő fehérjét fogyassz, hogy az izmaid regenerálódni és nem utolsósorban fejlődni tudjanak.

Vigyázz az édességekkel, kekszekkel – bár fontos a szénhidrát, próbálkozz inkább olyan teljes értékű élelmiszerrel, mint a zab: készíthetsz belőle kását, és natúr juharsziruppal, gyümölccsel, fahéjjal ízesítve még finom is. 

 

Ha jól tartod a tested, meghálálja. Az egészséges elme és az egészséges test kéz a kézben jár, add meg a szükséges tápanyagokat neki, hogy összpontosíthasson, hogy továbbra is boldog és sikeres legyen a jógagyakorlásod!

kép: Anna Pelzer – Unsplash

Ui: a jógatáplálkozás alapvetően vegetáriánus, a tradíció a halat is “tamaszikus”, azaz lustaságot, kedvetlenséget okozó tápláléknak írja le. Saját tapasztalatom mást mutat, már ami a halat illeti, de nem biztos, hogy nekem van igazam 🙂 kommentben lehet velem vitatkozni.

 

forrás: yogiapproved.com

 

Ha tetszett a cikk, kövess a facebookon is, ahol akár naponta találkozhatunk, olvasni-, nézni-nézegetni-, hallgatnivalót gyűjtök össze nemcsak jógáról, hanem mozgásról, egészségről, külső-belső szépségről – csak természetesen!

 

Facebook Comments Box